CO ZAŘÍDIT, KDYŽ PODNIKÁŠ...

Nákup zboží a materiálu

Ať tvoříš nebo přeprodáváš, poměrně hodně času strávíš nákupem. Vyhledávání originálních kousků nebo levných výrobků k přeprodeji stojí docela hodně času, alespoň zpočátku, než si vytvoříš vlastní nákupní know-how. Nic není zadarmo.

Vyber si vlastní způsob nakupování. Chceš zboží před nákupem vidět a chceš třeba osahat materiál? Nebo rozhoduje cena? Můžeš zkusit velkoobchod, supermarket nebo nákup v zahraničí. Vyzkoušej klidně vše a pak se rozhodni pro nejoblíbenější způsob nakupování. Pokud sáhneš po zboží ze zemí mimo EU, mysli na povinnost platit clo a DPH (celní správa hlídá jejich placení poměrně bedlivě).

Nakupování

Nákup v běžném super/hypermarketu

Spousta podnikatelů upřednostňuje nákup v supermarketu před jiným druhem nakupování. V diskontech rádi nakupují majitelé večerek, malých obchodů, bister nebo občerstvení různého druhu. Jejich cena je mnohdy výhodnější než nabídka velkoskladu, alespoň pro malého živnostníka. Super/hypermarkety také nabízejí (zejména sezónně) výrazně zlevněné spotřební zboží, které drobní podnikatelé dále nabízejí k přeprodeji. Tento způsob nákupu ale nedoporučuji, je časově náročný a počet výrobků ve slevách bývá omezen.

Velkoobchody

Pro mnoho oblastí podnikání existuje speciální velkoobchod. Pro nákup se obvykle vyžaduje IČ a počítá se s větším objemem odebíraného zboží. Někdy je možné dohodnout množstevní slevu. Podle mého názoru každý zkušený obchodník je ochotný slevu dát, pokud od něj odeberte pro něj zajímavé množství zboží nebo materiálu.

MAKRO

Nejznámějším českým velkoskladem je zřejmě MAKRO, které vlastní celou síť prodejen dostupných ve větších městech. Nakupují se tam potraviny i spotřební zboží. K registraci je potřeba IČ. Pozor! Do prodejen MAKRO nesmí děti mladší 10 let, což je velké omezení pro matky podnikatelky, kterým dítě celý den visí za krkem. Dále viz www.makro.cz.

Nákup přes internet – značkové outlety

Pokud se soustředíte na prodej oblečení, jistě využijete slevy na outlet, které můžou dosáhnout až 70 % dolů z původní ceny. Oblečení vyprodávají jak "kamenné" obchody, stejně tak je nabízejí velké značky po internetu, nqpř. Adidas (www.adidas.cz/outlet), Nike (www.nike.com), Mango (www.mangooutlet.cz), Sportsdirect (ten nabízí outlet přes e-Bay www.ebaystores.com/sportsdirect-outlet) a další.

Nákup z Číny přes internet

Žena s PC a kostkovanou košilí

Nakupování z Číny má své výhody i nevýhody. Rozhodnutí, jestli zde nakupovat, je na každém z nás, pro velký objem zboží poptávaného z Čech ale nemůžu tuto možnost ignorovat.

Nabízené zboží je velmi laciné a při větším objemu je možné dohodnout výraznější slevy. Je třeba ale myslet na to, že se často jedná o napodobeniny, které díky odlišné legislativě nedosahují kvality evropského zboží. Nemusí tomu tak být vždy, ale je třeba být obezřetný. Nízká cena "značkového zboží" napoví, že se jedná o padělek. Na druhou stranu v Číně běžně nakupují i větší obchody a supermarkety, které v Čechách zboží přebalí a označí svou etiketou.

Obvykle se nakupuje přes hromadné tržiště, kde inzerují různí čínští prodejci. Vždy je dobré se před nákupem podívat na jejich rating a na hodnocení od zákazníků. Mezi nejznámější on-line portály patří AliExpress (i pro drobné nákupy) nebo Alibaba (nakupování je možné jen ve větších objemech), ale také DealeXtreme (populární čínský eshop s drobnou elektronikou a příslušenstvím k ní). Nakupuje se obvykle v angličtině, lze sice zvolit českou verzi stránek, ale překlad bývá krkolomný a nepřesný.

Nákup přes eBay

Podobně funguje i nákup přes e-Bay, který je světovější obdobou českého Aukra. Pořídíš zde prakticky úplně všechno: nové značkové oblečení, neznačkové módní doplňky, bazárkové kousky z druhé ruky až po třeba jinak nesehnatelné náhradní díly na elektroniku. Prodejci nejsou jenom z Číny (i když i těch je tam poměrně mnoho), ale z celého světa.

Výhodou eBaye je dobrá zkušenost uživatelů s reklamacemi a odškodněním.

E-commerce

Nákup přes velké mezinárodní obchody typu Amazon

Mezi nejznámější velké mezinárodní obchody patří např. Amazon. Zboží můžeš nakupovat buď z Ameriky (většinou pod doménou .com), ale kvůli platbě cla, DPH a poštovného se většinou vyplatí nakupovat v Evropě. V případě Amazonu jsou pro nákup do ČR nejvýhodnější portály pro Británii (amazon.co.uk) a pro Německo (amazon.de). Také v případě dalších zámořských obchodů doporučuji podívat se nejdřív po evropské variantě e-shopu.

Clo a DPH u zboží z ciziny (mimo země EU)

Clo

Při nákupu z Číny, Ameriky a dalších zemí je třeba počítat se clem a DPH, které ti úřady doměří. Platí přitom tyto podmínky:

K přepočtu z eur na jinou měnu se vždy používají kurzy vydávané Českou daňovou správou.

Od května 2016 se k výpočtu celních poplatků používá celní hodnota – tedy hodnota zboží samotného i poštovného. Limity pro případné osvobození od cla se však nadále týkají pouze vlastní hodnoty samotného dováženého zboží.

Konkrétní výši cla si můžete zjistit v systému EU Taric, důležité je znát nomenklaturu zboží – tedy jeho správné zařazení do příslušných kategorií. Pro účely proclení stanovuje nomenklaturu Celní úřad, ve většině případů se nemusíte o nic starat.

Bude-li nutné balíček zdanit nebo proclít, počítejte s dodatečným poplatkem 96 Kč. Ten vám Česká pošta naúčtuje za to, že vás bude v celním řízení zastupovat.

Výroba zboží

Pracovní nářadí

Každý obor má svoje specifika. Jiné dovednosti potřebuješ pro pečení pečiva, jiné pro šití oblečení nebo výrobu nábytku. Ze začátku doporučuji nabízet více typů výrobků, abys zkusila, co se prodává lépe a co hůř a o co není zájem vůbec. Realita může být v rozporu s původními představami. Zjistíš také, co se ti daří a co nedaří vyrábět a s čím se při výrobě vysloveně trápíš. Určitě vyrobíš víc věcí, pokud je tvorba pro tebe i zábavou a "jde ti od ruky".

Skladování zboží a materiálu

Jak zboží ukládat?

Promysli, kde a jak budeš výrobky nebo jiné věci ukládat, protože se snadno znehodnotí špatným skladováním. Vybrané místo musí mít nízkou vlhkost (v případě skladování např. textilií se vyplatí i investice do lapačů vlhkosti), dobré je zabezpečit zboží proti prachu a znečištění.

Udělej si vlastní systém, jak se ve "skladu" vyznat. Budeš mít přehled o skladových zásobách a zboží zvládneš rychle vyhledat (pořádek nepodceňuj nebo spoustu času vyplýtváš prohledáváním krabic a regálů).

Máš dostatek místa pro ukládání?

Zpočátku podnikání budeš řešit peníze, čas, zakázky, ale řešit místo pro skladování? Pokud podnikáš na mateřské, budeš zřejmě skladovat v rámci domu a jednoho dne zjistíš, že jsi krabicemi zboží doslova zavalena. V případě rodinného domku se skladovacích prostor nabízí víc – ve sklepě, garáži, na půdě..., ale v případě bytu může být situace složitější. S potřebou skladovat předem počítej a vyhraď pro zboží vhodný prostor, předem nakup regál a namontuj police. Skladování v krabicích různě umístěných v bytě není ani hezké ani přehledné a může vést k chaosu a konfliktům s ostatními členy rodiny. Pokud už nějaké peníze z podnikání máš, můžeš si volný prostor pronajmout.

Focení zboží

Focení

Pokud inzeruješ zboží přes internet, ke každému inzerátu je potřeba přidat fotografii a vždy platí, že fotka prodává. Dej si na ní záležet. Foť za vhodného světla, ideálně na bílém pozadí. Fotky dále uprav ve fotoeditorech.

Vždy ale zvaž, kolik peněz ti případný prodej přinese a jestli zboží budeš nabízet opakovaně. Pokud nabízíš jen 2-3 kusy s malou marží a dále ho nabízet nebudeš, nevyplatí se ti nad fotkou strávit příliš mnoho času. Pokud ji ale příliš "odbydeš", zboží neprodáš vůbec.

Pokud stahuješ produktové fotky z internetu, pozor na autorská práva. Většinou bys měla žádat autora obrázku o povolení k použití.

Přidání inzerátu na web

Kromě fotografie je třeba přidat text. Když zadáváš název, mysli na klíčová slova, podle kterých budou zákazníci zboží vyhledávat. Pokud text zadáš špatně nebo moc obecně, inzerát nemusí k zákazníkovi doputovat. Pokud jsi úplný začátečník, není od věci nakouknout ke konkurenci, jak se tam zboží inzeruje. Texty ale nekopíruj, pouze srovnej se svým výsledkem. Dej záležet i na popiscích, které by měly obsahovat základní parametry jako materiál, velikost, barvu. Buď výstižná, nezahlcuj zákazníka zbytečnými texty.

Blondýna nakupuje na internetu

Komunikace se zákazníkem

Nepodceňuj komunikaci se zákazníkem. Pokud prodáváš přes internet, jsi na hodnocení od zákazníků závislá. I když si myslíš, že nakupující je úplný pitomec a nárokuje si úplné nesmysly, komunikuj s ním slušně. Zamysli se, jestli mu přece jen nemůžeš vyjít vstříc. Pokud máš celkové hodnocení na internetu pod 90-80 %, určitě jako obchodník nepůsobíš seriózně.

Balení a odesílání zboží

Balení zboží zabere poměrně hodně času, může jít až o několik hodin týdně. Na druhou stranu jde o činnost, kterou můžeš dělat třeba večer u televize a se kterou můžou pomoci i další členové rodiny (pokud je potřeba).

Balíček

Počítej s velkou spotřebou materiálu na balení. Krabice můžeš nakupovat, ale lze se jimi vyzásobit i při návštěvě supermarketu. Můžeš také recyklovat materiál, ve kterém ti přijde zboží.

Pokud kurýr nejezdí k tobě domů, budeš muset chodit na poštu. Zákazníci často naléhají, abys balíky posílala denně. Každodenní chození či ježdění na pobočku je ale obrovský žrout času (zvlášť když musíš pravidelně vystát frontu), zkus tedy promyslet, jak často a ve které dny budeš odesílat.

Administrativa

Pokud nevykazuješ své náklady "paušálem", udělej si pravidelně čas i na administrativu, nebo na jaře zešedivíš. Při tvorbě daňového přiznání.